З ДОСВІДУ ОРГАНІЗАЦІЇ ТА АДМІНІСТРУВАННЯ ОЛІМПІАД ШКОЛЯРІВ УКРАЇНИ ТА ЗАРУБІЖЖЯ З ВИКОРИСТАННЯМ МОЖЛИВОСТЕЙ МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ
доповідь на науково-практичній
конференції
(м.Одеса, 2000 р)
Ю.Я. Пасіхов
заслужений учитель України,
учитель-методист фізико-математичної гімназії
№17 м.Вінниці
Кожна держава дбає про створення та постійне зміцнення свого наукового потенціалу. Це є запорукою її розвитку та благополуччя і визначає місце країни серед інших держав світу. Виростити своїх вчених – нелегка праця, і починати її треба з шкільної лави.
Однією з ефективних форм практичної реалізації пріоритетних завдань пошуку, навчання та виховання інтелектуально обдарованої молоді є проведення олімпіад з різних навчальних предметів. Перші олімпіади в Україні почали проводитись ще в 1935 році. За досить довгий час існування олімпіад склалися певні традиції та технології, що на тлі загального позитивного спрямування мають і певні недоліки:
Поряд з традиційними формами проведення інтелектуальних змагань школярів доцільно проводити олімпіади з різних навчальних предметів з використанням можливостей мережі Інтернет.
При цьому:
На сьогодні в світі існує певний досвід проведення інтелектуальних змагань з використанням можливостей мережі, зокрема олімпіад школярів та студентів. Але Україна представлена на них дуже незначним числом учасників.
Зокрема, в олімпіаді з програмування, що проводилась сервером lego.soroscj.ro (Бухарест, Румунія, грудень 1997-травень 1998 р.р), було зареєстровано більш як 400 учасників з 21 країни світу, серед яких було лише 9 чол. з України (Донецьк –1, Кам’янець-Подільський – 1, Київ –1, Вінниця – 6), причому реально прийняли участь до останнього туру лише 4 (Вінниця –3 та Кам’янець-Подільський – 1). При цьому слід відмітити високі результати цих учасників (всі потрапили в список 20 кращих).
Вірогідні причини малої кількості учасників з України - вкрай недостатні можливості шкіл по організації доступу в Інтернет, відсутність їх україномовної (або хоча б російськомовної) підтримки та відсутність в Україні центрів проведення власних мережних олімпіад.
Ліквідувати ці прогалини і призвана задумана та реалізована при фінансовій підтримці фонду “Відродження” ідея створення Всеукраїнського віртуального центру прведення олімпіад школярів з використанням можливостей Інтернету.
Технічно центр проведення оліміад базується на вузлі Інтернету pmg17.vstu.vinnica.ua, що створений в фізико-математичній гімназії №17 м.Вінниці в листопаді 1996 року.
На той час це був перший в Україні вузол мерехі (Internet-host) в середньому закладі освіти. Сьогодні на вузлі розгорнуті всі основні служби та сервіси Інтернету, він повністю обслуговується силами викладачів гімназії та гімназистами. Для створення веб-сервера олімпіад (http://www.olymp.vinnica.ua) булв зареєстрований спеціальний домен olymp.vinnica.ua. Крім проведення олімпіад на сервері центру розміщені також повні архіви Всеукраїнських олімпіад з фізики та інформатики за всі роки їх проведення, доступ до них забезпечено за протоколами http та ftp.
В процесі створоення центру проведення олімпіад було розроблено, з врахуванням існуючого світового досіду, наступні схеми проведення олімпіад щколярів по мережі:
Оголошення про проведення олімпіади з використанням можливостей Інтернет (повідомлення в телеконференції, списки розсилання, розміщення інформації на WWW-сервері) та оголошення в педагогічній пресі України. Регістрація учасників в off-line та on-line режимах. Створення списка розсилання для отримання учасниками завдань олімпіади.
Олімпіада містить кілька турів різного рівня з нарощуванням складності. На розв’язування завдань учасникам відводиться певний термін. Розв’язки надсилаються за єдиною адресою, звідки автоматично потрапляють до всіх залучених членів журі. Результати перевірки та коментарі членів журі надсилаються учасникам та розміщуються на www-сервері
Оголошення про проведення олімпіади з використанням можливостей Інтернет (повідомлення в телеконференції, списки розсилання, розміщення інформації на WWW-сервері) та оголошення в педагогічній пресі України. В обумовлений час учасники в on-line режимі зв’язуються з www-сервером олімпіади та на протязі певного проміжку часу виконують завдання, результати роботи заносять у відповідні форми на сервері олімпіади в інтерактивному режимі (для цього потрібне спеціально розроблене програмне забезпечення сервера). Отримані розв’язки розсилаються електронною поштою членам журі для перевірки . Результати перевірки та коментарі членів журі розміщуються на www-сервері.
Можливий варіант проведення олімпіади в інтерактивному режимі із створенням IRC канала.
У випадку наявності коштів доцільно завершувати олімпіаду з використанням можливостей Інтернет очним туром, до участі в якому запросити учасників, що показали кращі результати в мережних турах.
Кінцеву мету автори ідеї створення центру вбачали в тому, щоб
В 1998-1999 навчальному році , що власне й став
роком створення віртуального центру, була проведена в мережі олімпіада з інформатики.
Повідомлення про неї були розіслані в
конференцію relcom.education та списки
розсилання uoi@uoi.kiev.ua та
oi@olymp.vinnica.ua , а також розміщені на серверах www.pmg17.vn.ua , www.olymp.vinnica.ua
Учасники могли зареєструватися , надіславши
електронного листа, або, при наявності повного доступу в Інтернет, безпосередньо
на сервері, заповнивши інтерактивну форму.
Єдине, що вимагалось від учасників
– наявність елктронної пошти, причому з
однієї адреси могли надсилати свої розв’язки кілька учасників. Наявність повного
доступу в Інтернет вкрай бажана, але не обов’язкова. До оргкомітету олімпіади
ввійшли учитель ФМШ№17 м.Донецька, добре
відомий в Україні фахівець, член журі Всеукраїнських олімпіад
з інформатики
Кравець Галина Петрівна та автор доповіді, роботу віртуального журі очолив
колишній переможець міжнародної олімпіади з інформатики Симонов Кирило Костянтинович, студент ДДУ. В олімпіаді
прийняло участь 362 учасники, з них 192 – з
Росії, 154 – з України, решта з інших країн.
Олімпіада складалась з 4 турів. Складність першого орієнтовно відповідала рівню
районної олімпіади, другого – обласної,
третьго та четвертого- Всеукраїнської та міжнародної. Всі запропоновані задачі
були авторськими, складеними для цієї олімпіади. Зареєстровані учасники
отримували e-mail з умовами завдань,
одночасно вони розміщувался на сервері. На
розв’язування 5 задач кожного туру учасник мав певний термін часу, як правило
– 1 місяць. Розв’язки надсилалися учасниками
на спеціальну адресу, звідки потрапляли до членів журі на перевірку. Треба
відмітити, що процес перевірки був повністю автоматизований за допомогою
спеціально розробленого програмного забеспечення Результати перевірки та
коментарі журі учасники отриували по e-mail, також вони були доступні на
сервері.
Участь в олімпіаді в мережі стала гарною
підготовкою учасників до участі в офіційних олімпіадах з інформатики.
Красномовним є той факт, що абсолютний переможець серед школярів Пермяков
Микола (Росія, Іжевськ) став переможцем Всеросійської олімпіади школярів з
інформатики, другий абсолютний результат належав Іотку Олександру
(Україна, Кам’янець-Подільський), якиий став абсолютним переможцем
Всеукраїнської олімпіади, а всі інші переможці мережної олімпіади отримали
призові місця на Всеукраїнськвй олімпіаді. Серед студентів перемогли Попик
Андрій (Хмельницький) та Капланський
Віталій (Вінниця), які теж в цому навчальному році стали переможцями
студентських олімпіад з інформатики.
Переможці отримали в якості приза компакт-диск з
повним архівом олімпіади (умови задач,
тести, авторські роз’язки, коментарі журі, розв’язки всіх учасників, підсумокові
таблиці). Всі ці матеріали, зрозуміло, доступні через інтернет на сервері
центру www.olymp.vinnica.ua
На час проведення конференції закінчується
реєстрація учасників анонсованої в липні-серпні олімпіади з фізики. Для її проведення теж створене віртуальні оргкомітет та журі, до якого ввійшли відомі фахівці з
різних регіонів України.
На наш погляд, олімпіади з використанням
можливостей Інтернету мають велике майбутнє, і мають стимулювати не лише
покращання знань учнів, а й впровадження мережних технологій в
освіту.
ЛІТЕРАТУРА
Кремінський Б.Г. Всеукраїнські фізичні олімпіади, досягнення школярів України на міжнародних олімпіадах та основні проблеми роботи з обдарованою молоддю // Матеріали Всеукраїнської конференції на тему “Методичні проблеми учнівських та студентських олімпіад та особливості роботи з обдарованю молоддю” К. 1998 -ст 48-55
Пасіхов Ю.Я. З досвіду створення гімназійного вузла Інтернет та використання його можливостей в навчальному процесі // Матеріали першої міжнародної науково-методичної конференції “Інтернет-Освіта-Наука-98” Універсум-Вінниця, 1998, ст 44-54