Тема уроку: "Створення та реалізація програм на опрацювання табличних величин"

Цей урок можна побудувати таким чином: дати дітям одне із завдань, що були задані додому, для реалізації у середовищі Turbo Pascal. Рекомендується при цьому розбити ці завдання по рівню складності і більш складні запропонувати дітям на високий рівень, а простіші на достатній рівень досягнень.
На мій погляд це розбиття можна зробити таким чином:
Достатній рівень:
Задача №293.
Записати наведені нижче послідовності змінних з індексами у вигляді послідовностей елементів масивів:
1) (xk), де (k = 0,1,…,5)
2) (bj), де (j = -8,-7,…,-1)
3) (Pk), де (k = i-2, i-1, …, i+1)

Задача №295.
Нехай нижня та верхня межі індексів одновимірного масиву В відповідно дорівнюють -5 та 10. Обчислити порядкові номери наступних елементів масиву:

 
№ варіанту
Завдання
4
B[10]
5
B[-4]
10
B[3]
12
B[+0]


Задача №297.
Нехай нижня та верхня межі індексів одновимірного масиву S відповідно дорівнюють -10 та 32. Визначити значення індексів елементів масиву S, порядковими номерами яких є:

№ варіанту
Завдання
2
17
4
27
11
39
14
42
18
37


Задача №299.

Нехай елементи одновимірного масиву A[1..10] набувають відповідно значень -5, -3, -1, 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13. Які значення буде надруковано в результаті виконання таких операторів:


№ варіанта
Завдання
1
For i:=1 to 10 do Writeln(A[i])
6
i:=1;repeat Writeln(A[i]) i:=i+1;until A[i]<0;
8
i:=10;while A[i-9]<0 do begin Writeln(A[i]) i:=i+1; end;
10
i:=1;repeat Writeln(A[2*i-1]) i:=i+1;Until i>=10;

Задача №301.
Мама розвела оранжерею кактусів, деякі з яких були колючі, а інші - ні. Маленька донечка Яринка вирішила, що голки на кактусах - це надто зухвало, і тому старанно поголила їх бритвою. Добре, що у мами залишився записник, в якому всі кактуси були позначені кількістю голочок a1, a2, …, an (годі кактуси були позначені 0). Скількох кактусів торкнулася рука юної перукарки?
Задача №311(3).
Дано одновимірний масив цілих чисел А[i], де i = 1,2,…n. Вивести елементи масиву з непарними індексами.
Задача №314.
Дано натуральне число n та послідовність дійсних чисел a1, a2, …, an. Визначити в цій послідовності кількість сусідств:
1) двох додатних чисел;
2) двох нульових елементів.
Задача №315.
Дано натуральне число n та цілі числа a1, a2, … an і b1, b2, … , bn. Визначити значення c1, c2, … , cn, якщо:
2) ci=ai/bi, (bi<>0)
3) ci = sin(ai) + cos(bi)
Задача №318.
Дано дійсні числа a1, a2, …, a30, b1, b2, …, b30. Обчислити
a1*b30 + a2*b29 +…+ a30*b1.
Задача №321 (3).
Дано одновимірний масив цілих чисел A[i], де i = 1, 2,…, n. Визначити порядковий номер останнього найменшого елемента.
Задача №343.
Дано натуральні числа n, m та випадкові дійсні числа, що утворюють таблицю A[i,j], де i = 1,2,…, n; j = 1, 2, …, m. Роздрукувати:
1) у рядок елементи, що розташовані в останньому стовпчику;
2) у рядок елементи, розташовані на головній діагоналі (обидва індекси яких збігаються).
Задача №344 (3).
Дано натуральні числа n, m та матриці цілих чисел Aij, Bij, де i = 1, 2, …, n, j = 1, 2, …,m. Обчислити значення елементів матриці Cij, якщо: Cij =sin Aij + cos Bij.
Задача №345 (2).
Дано натуральні числа n, m. Обчислити значення елементів матриці Cij, (i = 1,2,…n, j=1,2,…,m), якщо:


Задача №350(2).
Дано натуральне число n. Визначити кількість додатних та кількість від'ємних елементів таблиці aij, де i,j = 1,2,…n, якщо aij = cos(i^2 + n).
Задача №353(1).
Елементи цілочислової прямокутної матриці розміром m x n задано випадковим чином. Надрукувати пари індексів першого максимального елемента.
Задача №355(2).
Дано квадратну дійсну таблицю розмірності n. Обчислити кількість максимальних елементів.
Задача №360(1).
Дано квадратну матрицю розмірності n. Надрукувати індекси елементів, що розташовані на бічній діагоналі.
Високий рівень:
Задача №303.
Маленький онучок вирішив допомогти бабусі підстригти квіти у її дорогоцінному квітнику, зрізавши лише бутони та квіточки на них. На щастя кмітливий хлопчик зрізав лише ті квіти, які були заввишки від h1 см до h2 см від землі. Скільком квіточкам пощастило бути підстриженими, якщо їх висота у сантиметрах становить a1, a2, …, an.
Задача №305.
Маленький Митрик кожний місяць виростає на 2 см, а у бабусі в комірчині набиті полички з різними ласощами - варенням, джемом, повидлом. Акуратистка бабуся записувала висоту і ставила наступний порядковий номер у свій записник кожної нової полички в тій послідовності, як вона з'являлась у комірчини стараннями дідуся. Висота цих поличок була a1, a2, … an у сантиметрах. Нові полички дідусь весь час мостив де йому заманеться - вище, нижче і між тими, що вже були. Вияснити, через скільки місяців до яких поличок, враховуючи їх порядок запису в бабусиній книжці, добереться Митрик (наприклад, спочатку до п'ятої, занотованої у записнику, потім до другої і т.д.), якщо він відкрив для себе бабусину комірчину, коли його зріст був H1 см, а доросте Митрик до H2 см.
Задача №313.
Дано одновимірний масив цілих чисел A[I], де I = 1, 2, …, n. Надрукувати у два стовпчики окремо додатні та від'ємні елементи масиву із зазначенням їх індексів.
Задача №318(6).
Дано дійсні числа a1, a2, …, a30, b1, b2, …, b30. Обчислити:



Задача №321(4).
Дано одновимірний масив цілих чисел A[i], де i = 1, 2,…, n. Визначити яких елементів більше - максимальних чи мінімальних.
Задача №347(3).
Дано натуральні числа n, m та матриці дійсних чисел Aij, Bij, де i=1,2,…n; j=1,2,…m. Обчислити значення елементів матриці Cij, якщо:


Задача №361.
Знайти різницю між найменшим та найбільшим значенням елементів головної діагоналі квадратної матриці розмірністю n.
Таке розбиття не являється догмою і кожен вчитель може запропонувати будь-яку з цих задач як на високий, так і на достатній рівень досягнень учня в залежності від загального рівня досягнень в класі.